En nichevirksomhed er en virksomhed, som kun arbejder inden for et snævert område af sin branche.
Virksomheder kan på forskellig vis specialisere sig inden for deres branche. Når en virksomhed har specialiseret sig meget snævert, taler man om en niche.
Der er grundlæggende tre måder, du kan specialisere dig på:
- Geografisk specialisering
- Specialisering mod kundesegment
- Produktspecialisering
Geografisk specialiseret nichevirksomhed
Geografisk specialisering handler om, at du afgrænser din virksomheds virkefelt til et bestemt klart afgrænset geografisk område.
Afgrænsningen kan både rette sig mod dine råvarer, din produktion, dine kunders bopæl og området, hvor dine ydelser leveres.
Geografisk nicheproduktion baseret på råvarernes og produktionens geografi kendes i virkelig høj grad fra franske vine, som typisk markedsføres stærkt under vindistriktets navn. EU har særlige regler for beskyttelse af geografiske navne i markedsføring. Det betyder blandt andet, at en parmaskinke skal være produceret i Parma i Italien for at måtte bære dette navn.
Specialisering efter kundernes bopæl og området, hvor dine ydelser leveres giver f.eks. mening for en vinduespudser eller en lokal håndværker, som kan opnå en række fordele ved fortrinsvis at rette sine aktiviteter mod et bestemt lokalområde.
Kundesegmentspecialiseret nichevirksomhed
Hvis du retter din virksomheds opmærksomhed og markedsføring mod et bestemt, afgrænset kundesegment, kan din virksomhed også betragtes som nichepræget.
Det kunne for eksempel dreje sig om en virksomhed, som producerer og sælger eksklusivt indretningsdesign fra egne butikker. En sådan virksomhed er sammen med blandt andre IKEA og Jysk i boligindretningsbranchen, men hvor IKEA og Jysk henvender sig til et bredt publikum og i høj grad konkurrerer på pris, vil nichevirksomheden rette sig mod et smalt kundesegment og i højere grad konkurrere på kvalitet og livsstil.
Produktspecialiseret nichevirksomhed
En virksomhed, som leverer en helt afgrænset produktserie inden for sin branche, er også en nichevirksomhed. Det kan ses på mange forskellige områder.
Den stærkt specialiserede underleverandør, som er f.eks. ekspert i støbning i ét bestemt materiale, er et typisk eksempel.
Dansk landbrug har i løbet af 1900-tallet udviklet sig fra at være bredt producerende familielandbrug, som stort set var selvforsynende med alle fødevarer. Nu er gårdene udprægede nichevirksomheder, hvor man f.eks. på nogle gårde udelukkende opfostrer svin til en bestemt alder og vægt, hvorefter de sælges videre til gårde, som har specialiseret sig i at opfede svinene til slagtevægt.
Fordelen ved nicheproduktion
Der er en række fordele ved at fungere som nichevirksomhed. Det er blandt andet mulighederne for at opnå
- Høj specialiseringsgrad
- Høj faglighed
- Højt prisniveau
- Lavt spild
- Lave følgeomkostninger
- Lave transportomkostninger
Når man har specialiseret sig meget, skaffer man sig stor viden om et lille område. Man bliver ekspert. Det betyder i mange tilfælde, at man kan tage højere priser, fordi virksomheder, der arbejder bredere i branchen ikke kan skaffe sig den samme ekspertviden.
Det betyder også, at man kan blive rigtig god til at give tilbud inden for sit eget snævre felt.
Man kan styre sin produktion meget præcist. Man risikerer ikke på samme måde som bredere virksomheder at opbygge et stort lager, for man har kun brug for ganske bestemte materialer eller råvarer.
Hvis man er en geografisk afgrænset nichevirksomhed, sparer man på transportomkostningerne. Muligvis kan man klare sig med mindre og billigere transportmidler, fordi man ikke har behov for at køre langt. Man har også mindre spildtid på medarbejdernes transport fra kunde til kunde.
Ulemper ved nichevirksomhed
Der er også en række risici ved at drive nichevirksomhed. Det er f.eks:
- Vanskelig rekruttering
- Risikabel konkurrencesituation
- Afhængighed af et snævert marked
Hvis du har specialiseret dig med høj faglighed, kan det være vanskeligt at rekruttere kvalificeret arbejdskraft, og det kan være dyrt at oplære nyansatte.
Hvis der pludselig opstår et bedre eller billigere alternativ til præcis den produktserie, du har specialiseret i, kan det være vanskeligt for dig at følge med på markedet. Og det kan være vanskeligt at omstille din produktion til et bredere marked eller en ny niche, hvis konkurrencen i din niche bliver for hård.
Hvis du retter dig mod et snævert marked, er du afhængig af, at det går godt i dette marked. Hvis du f.eks. er sejlmager, er det helt afgørende, at kundesegmentet, som har råd til sejlsport som hobby, også har råd til at få repareret deres sejl.
En generel lavkonjunktur kan altså ramme nichevirksomheden uforholdsmæssigt hårdt.