Enhver virksomhed, der er bestående af at givent antal ansatte, bør have et velfungerende og praktisk lønsystem. Der er flere ting, der spiller ind, når det kommer til valg og brug af lønsystemer og optælling af arbejdstimer. Hertil er der nogle forskelle på forskellige systemer, der er vigtige at kende til. Nogle former for systemer vil nemlig fungere ganske udmærket for én virksomhed, men vil overhovedet ikke fungere for en anden. Det er derfor særligt vigtigt at kende til din virksomheds behov og budget. En virksomhed med 15 medarbejder behøver jo ikke et lige så komplekst system, som en virksomhed med 300 medarbejdere behøver.

Automatisk eller manuelt?

Når det kommer til lønsystemer, er der flere forskellige veje man kan gå. Nogle virksomheder vælger at køre med et manuelt lønsystem, hvor en lønmedarbejder skal taste alle løninformationerne ind. Dette system er ofte billigere at få opsat, men vil kræve langt flere mandetimer end det automatiske. En automatiseret lønbehandling vil derimod være hurtig og nem for virksomheden, men vil dog koste en del mere at få opsat og holde kørende. Her omhandler valget virksomhedens prioriteringer og behov. Vil du vide mere om de forskellige typer, så læs mere om lønsystem her.

Hvordan optælles arbejdstimer?

Udover selve udarbejdelsen af lønnen er det også en faktor, hvordan medarbejdernes arbejdstimer optælles. Nogle virksomheder kører med ”check ind” og ”check ud”, hvorefter timerne optælles automatisk i vagtplanen eller det givne system. Denne form for optælling er langt mere overskuelig, da overarbejde og tillæg tilføjes automatisk, hvilket gør selve løsbehandlingen langt mere overskueligt. Andre virksomheder optæller arbejdstimerne analogt eller manuelt, hvorefter en lønmedarbejder skal tilføje eventuelt overarbejde og tillæg. Denne form for timeoptælling tage en del ekstra tid, men fungerer ganske udmærket for virksomheder med få ansatte, hvor økonomien ikke er til et automatisk system.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *